Dalam satu permainan, 2 pasukan
dibentuk yang mana terdiri daripada tujuh pemain. Setiap pasukan mengandungi pemain simpanan seramai 5 orang.
Permainan ini dilangsungkan selama 20 minit, dengan 5 minit setengah
untuk rehat semasa pertukaran gelanggang. Satu pasukan akan menghantar
penyerang kepada pasukan pihak lawan, yang mana bertujuan untuk
menyentuh salah seorang daripada pemain pihak lawan sebelum patah balik
kepada pasukannya. Pemain yang telah disentuh akan terkeluar dan
meninggalkan padang. Sementara itu, pihak pertahanan membentuk sebuah
rantai seperti berpegangan tangan antara satu sama lain. Jika rantai itu
terputus, salah seorang pemain pertahanan akan meninggalkan padang.
Sasaran pertahanan adalah untuk menghentikan penyerang balik ke
pasukannya sebelum berhenti berehat. Jika penyerang berhenti sebelum
sampai ke destinasi, penyerang itu akan meninggalkan padang. Pemain juga
boleh melepasi sempadan garisan atau bahagian bdn mencecah tanah di
luar garisan, kecuali semasa bergelut dengan pasukan pihak lawan. Setiap
pemain yang terkeluar, pihak lawan akan mendapat mata. Pasukan yang
skor dua mata bonus, yang dipanggil lona, manakala semua pihak lawan
akan tersingkir. Pada akhir perlawanan, pasukan yang mengumpul mata
tertinggi akan menang. Permainan adalah berdasarkan kesesuaian umur dan
berat. Permainan ini terdiri daripada satu pengadil, dua pembantu
pengadil, satu penjaring dan dua pembantu penjaring.
Bagi
permainan kho-kho, setiap kumpulan boleh mempunyai 12 pemain.Namun,
hanya 9 daripadanya akan bermain bagi satu perlawanan. Terdapat 2
giliran dalam permainan kho-kho ini. Setiap giliran diperuntukkan selama
7 minit untuk acara lari dan kejar. Bagi kumpulan pengejar (chaser), 8
pemain akan berada di tengah setiap 8 kotak yang terdapat di padang
permainan. Setiap 8 peserta ini akan duduk dalam kedudukan yang
bertentangan secara berselang-selang. Manakala, pemain yang kesembilan
akan bertindak sebagai pengejar. Sasaran bagi setiap pengejar ialah
menyentuh pemain lawan dengan menggunakan tapak tangan. Pemain lawan
akan tersingkir apabila pengejar menyentuhnya dengan tapak tangan tanpa
melakukan "foul", pemain lawan telah melebihi had garisan dengan
sendirinya ataupun lambat sampai ke had garisan. Pengejar boleh menukar
giliran mengejar dengan menyentuh ahli pasukannya yang lain sambil
berkata "Kho Kho". Pemain yang disentuh kemudiannya akan menjadi
pengejar dan begitulah seterusnya. Bagi setiap 2 giliran terdapat 5
minit masa rehat diberikan. Bagi permainan 'Kho-Kho' ini, keluasan petak
padang yang diperlukan ialah 27mX15m.
No comments:
Post a Comment